Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

fredag 10 januari 2014

Presentation

Hej Jag heter Malin När jag var 13 år gammal (gick i årskurs 6) mådde jag väldigt dåligt. Det började i skolan där mina bästa vänner sedan småbarnsår hade frusit ute mig ur gemenskapen. Minns att det var väldigt påfrestande att gå dag ut och dag in i skolan utan vänner. Det blev värre, mina skor hamnade då och då i papperskorgen. Till slut blev jag akut sjuk, inte p.g.a mobbningen men den kanske bidrog. Jag lade mig under min säng och vägrade komma ut , mamma och pappa fick ringa till BUP och sedan skjutsa dit mig. Var totalt nedbruten. Det var där min resa med alla diagnoser och diverse mediciner började för att idag ha hittat en som fungerar. Diagnosen heter Schizoaffektiv-bipolär sjukdom och det tog lång tid innan jag accepterade den kan jag säga, vet inte om jag har det än ibland, jag jobbar på det. Sjukdomen innebär bättre och sämre perioder, samt en del blandade perioder och en del med svängningar, innebär även stabilare perioder vilket jag tycker är bra. De är dessa perioder (de "stabila" läkarna och jag som patient försöker eftersträva. Har ändå trots mina bergochdalbana i humör lyckats gå gymnasiet med bra betyg och t.o.m fått ett stipendium. Har även en påbörjad socionomutbildning. Nu efter att jag har fått min senaste diagnos har jag börjat sätta mig in mer i den och har även talat om min sjukdom i lokaltidningen (Mariestad). Har även en blogg. Om någon är intresserad finns den här: http://malinitoreboda.org /Malin

6 kommentarer :

  1. Välkommen hit Malin, hoppas du kommer trivas i gemenskapen!

    SvaraRadera
  2. Välkommen med i gänget och hoppas du kommer trivas här som bidragande skribent. Trots alla dina motgångar verkar du ha en vilja att sträva framåt och det glädjer mig att ta del av.

    SvaraRadera