Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 3 november 2013

Presentation

Hej! Jag är Firellia!

Jag är en kvinna på 31 år som egentligen borde vara i mina bästa år men som ständigt blir omkullkastad av mitt psykiska mående. Jag lider av Känslomässig instabil personlighetsstörning, post traumatiskt stresssyndrom, social fobi och all skit som medföljer. Jag har ett ganska utpräglat självskadebeteende som jag dagligen måste kämpa emot. Egentligen brukar jag skämmas över mina diagnoser då de oftast ses som skällsord men har bestämt att nu försonas med dem. Då jag lider av kronisk identitetskris så är det svårt med presentationer men jag skall försöka.

I januari nådde jag kulmen av ångest och handlade i desperation. Jag var inlagd på psyk och tände eld på min säng och lade mig i den men blev utdragen av en skötare. Ingen annan blev skadad fysiskt vilket jag är djupt tacksam över. I mitt dissociativa tillstånd så sprang jag i väg i bara strumplästen men blev gripen kort därefter.
Jag blev dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning vilket innebär att en förvaltningsrätt slutligen måste fria mig vilket är fruktansvärt svårt. Alla friförmåner måste gå via dem och än så länge har jag inte fått gå ut själv.


Förutom diagnoser och bedrövelse är musik min stora passion. Jag älskar att sjunga och då blir det mest musikallåtar men även vispop och ballader förekommer:) Jag lyssnar på allt från den hårdaste hårdrock till klassisk musik. Jag är en obotlig skräckfanatiker och har en sjuk mängd av filmer…
Sedan har vi litteratur. Jag älskar lite flummiga meningsfullla böcker framför allt av Paulo Coelho men gillar även skräck i perioder. Sedan har vi ju underbara Jane Austen och den äldre engelska litteraturen. Ja, jag älskar böcker!
Man kan nog sammanfatta mig som en konstnärssjäl då jag även gillar konst och framför allt att rita själv. 

Trots att jag är dömd för mordbrand så är jag en snäll person. Jag vill ju aldrig någon illa, det bara blir så fel i bland...


8 kommentarer :

  1. Hej!
    Jäkligt bra att du vill vara med i S&B och skriva! Kikade in på din blogg lite tidigare idag, och fann mycket intressant. Tycker det är tragiskt att du är dömd till vård (inte minst pga att jag uppfattar att det var bara dig själv du var ute efter att skada). Och, om du inte har något emot det, så undrar jag lite över den vård du får: Är den till hjälp eller stjälper den? Såg något om flytt mellan avdelningar, och kan tycka att det inte alltid är så bra för en patient. Trivs du på avdelningen du tillhör just nu?

    Senast jag läste en blogg från någon dömd till vård var pat. från bloggen Hispaliv, men den är ju tyvärr nedlagd. Eller ja, tyvärr är väl fel att säga då personen valde att lägga ned bloggen då hen skulle bli mer eller mindre fri igen. Men de som talar från den rättspsykiatriska vården är, som jag upplever det, ganska få.

    Här har jag en annan fråga, men tänker först poängtera att du självklart bara ska svara på frågor som du själv vill svara på. Jag erkänner rakt ut att jag är nyfiken, men jag vill inte kränka din integritet. Så går jag för långt är det bara att ge mig en tillsägning. Men det jag undrar över är: Personalen där du befinner dig, vet de om att du bloggar? Eller finns det restriktioner kring internetanvändande? Pat. från Hispaliv beskrev ett tag mobiltelefonförbud utan laglig grund...

    Iallafall...
    Varmt välkommen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det är väl tyvärr så att jag inte är bortskämd med god omvårdnad... Just nu har jag kommit till den enda bra avdelningen och är livrädd för att hamna på några av de tidigare avdelningarna igen. Det är mycket förvaring på detta stället tyvärr.
      Personalen har ingen aning om att jag bloggar men de har ingen insyn längre efter det hävda mobilförbudet. För bara några månader sedan hade vi inga mobiler eller datorer men nu är det släppt fritt. Det är på gott och ont. Det finns många här inne som man nog inte vill ska ha tillgång till något av dem.
      Så trevligt med någon som är intresserad :) Jag skall kolla in din blogg! Jag känner mig välkommen här nu så tack!

      Radera
  2. Hej och välkommen till S & B!
    Usch, det låter jäkligt hårt att bli dömd för mordbrand när du redan var på botten.

    SvaraRadera
  3. Välkommen hit! Hoppas du kommer att trivas!

    SvaraRadera